Dette skriver jeg om

Baby (29) bukse (6) Bøker (3) Dykking (1) Familie (4) Garn (3) genser (2) Hekling (3) Hjem (7) jakke (2) Kjole (6) Kluter (2) Konkurranse (6) kort (1) Kortlaging (1) lue (2) marius (2) mat (2) Post (3) Pulsvarmere (6) Sjal (2) Sokker (5) Strikking (36) Søm (3) teppe (1) tovet (1) voksen (5)

onsdag 19. juni 2013

Sokkebånd til Fana herrebunad

Min bror skal gifte seg til vinteren, og har valgt bunad som antrekk. Så når han hadde bursdag nå i juni bestemte jeg meg for å gi ham sokkebånd til bunaden i gave.

Det finnes flere ulike bånd til Fanabunaden, men jeg valgte ett som tar opp alle fargene fra broderiene; rød, blå, gul og grønn.

Båndene er flettet i flammemønster og flettes fra midten og ut, med dusk i hver ende.
Jeg strevde litt med å få til overgangen i midten uten å få hull/glipe, men fant til slutt ut at hvis jeg krysset de røde trådene, så ble det bra.

2 kommentarer:

  1. Hull i midten gjør ingenting. Det er kun Hardanger/Voss som jeg vet om som krysser i midten

    SvarSlett
  2. Her henger jeg ikke helt med. Mine hosebånd er utført med splitt og dusk i ene enden, rund i andre enden og alle pilspissene peker mot rund ende. En legger enden med splitt mot leggen, en sidegren nedover. Båndet rundt leggen i splitten. Em runde til, nå over andre sidegren som først er brettet ned. Deretter lundt leggen til båndet er brukt opp. Enden smettes inn under båndet.

    I ditt tilfelle hvor spissene peker mot midten av båndet, hvordan knytes dette, og slik at en har nytt3 av at spissene endrer retning?

    SvarSlett